وبلاگ دیبارت

الیاف هوشمند – Smart Fibers

منسوجات هوشمند پارچه هایی هستند که با فن آوری های جدیدی تولید شده اند که مزایای بیشتر و بالاتری را به پوشنده لباس می دهند. منسجات هوشمند می تواند به شرایط محیطی و یا محرک های مکانیکی، حرارتی، شیمیایی، الکتریکی و یا سایر منابع حساس بوده و واکنش نشان دهد.
وظیفه اصلی و مهم منسوجات، حفاظت از بدن ما از شرایط محیطی مانند اشعه های آفتاب، باد سرد، باران و غیره بود. این منسوجات هوشمند نه تنها وظیفه حفظ ما در شرایط محیطی شدید دارند بلکه به محافظت و نظارت و گاهی اوقات به درمان آسیب ها یا بیماری ها کمک می کنند. 
منسوجات هوشمند از جمله محصولاتی است که از تکنولوژی نانو ذرات در زمان تولید، استفاده کرده اند که در کنار آن از ویژگی هایی مانند وزن کم، ضد آب، مقاوم در برابر حرارت، مقاوم در برابر اشعه ایکس و فرابنفش، عاری از جذب گرد و خاک اشاره کرد. منسوجات هوشمند باید شامل سه جز یعنی حسگرها، عملگرها و واحدهای کنترل باشد.

الیاف هوشمند - Smart Fibers
الیاف هوشمند - Smart Fibers
الیاف هوشمند - Smart Fibers

مواد مورد استفده منسوجات پوشیدنی هوشمند
موادی که برای تولید محصولات نساجی هوشمند پوشیدنی به کار می روند می توانند تعامل، برقراری ارتباط و درک داشته باشند. الیاف فلزی جوهر رسانا مواد کرومیک پوشش با نانو ذرات موادی که شکل و توانایی نگهداری حافظه دارند. الیاف نوری پلیمر های ذاتا رسانا
منسوجات هوشمند با توجه به عملکرد آنها به چهار نوع تقسیم می شوند. 
1- مواد هوشمند منفعل: این ها موادی هستند که فقط شرایط محیطی و یا محرک ها را درک می کنند. این ها فقط حسگرهایی مثل تغییر رنگ، شکل، مقاومت حرارتی و الکتریکی هستند. یک پیراهن با مقاومت گرمایی برای ثبت دمای بدن در طول زمان.
2- مواد هوشمند فعال: این ها موادی هستند که می توانند به شرایط خارجی یا محرک واکنش نشان دهند.
اگر محرک ها در بخش منسوجات هوشمند منفعل ادغام شوند. به یک پارچه فعال هوشمند تبدیل می شوند چون ممکن است به یک محرک خاص پاسخ دهد. این پیراهن دمای اطراف را حس می کند. پیراهن به هنگام دریافت دمای بالا واکنش نشان داده و آستین ها را سمت بالا می کشاند.

الیاف هوشمند - Smart Fibers
الیاف هوشمند - Smart Fibers
الیاف هوشمند - Smart Fibers

3- مواد هوشمند: این مواد قادر به اجرای سه عملکرد هستند. در ابتدا دارای حسگرهایی هستند که می توانند سیگنال ها را دریافت کنند. ثانیا آنها ادر به واکنش دادن بر اساس سیگنال های دریافت شده هستند. ثالثا آنها می توانند شکل، اندازه، رنگ و یا عمل را مطابق با تابع داده شده تغییر دهند.
4- مواد با سطح بالاتری از هوش: هوش مصنوعی را به کامپیوترها منتقل می کنند. این نوع مواد به طور کامل در تحقیقات فعلی انسان ها دست نیافتنی است. این امر ممکن است با تحقیق و توسعه در زمینه نساجی و الکترونیک به دست آید. با استفاده از پارچه های هوشمند و یا مواد هوشمند با پیشرفت در خطوط مشترک با کامپیوتر این امر به حقیقت می پیوندد.

الیاف هوشمند - Smart Fibers
الیاف هوشمند - Smart Fibers
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید