وبلاگ دیبارت

لباس آبی یا صورتی؟ دختر یا پسر؟

لباس آبی یا صورتی؟ دختر یا پسر؟

معمولا هنگام خرید لباس برای نوزادان، رنگ آبی را برای پسرها و صورتی را برای دختران در نظر می گیرند. اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید که تا چه حد این انتخاب می تواند ریشه در تاریخی داشته و یا صحیح باشد.
یکی از متداول ترین نمونه های نمادگرایی رنگ در لباس، عادت استفاده از رنگ صورتی برای دختران و آبی برای پسران است. اما همیشه اینگونه نبوده! تا دهه 50 قرن بیستم نوعی آشفتگی و هرج و مرج در رنگ لباس کودکان مشاهده می شده و هیچگونه سمبل سازی برای رنگ هر جنسیت نبوده …
در اوایل این قرن رنگ صورتی همانقدر که برای دختران بود برای پسران نیز کاربرد داشت اما بیشتر پذیرفته شده بود که صورتی به لحاظ قدرت برای پسران و آبی به لحاظ لطافت برای دختران استفاده شود. چنانکه بانکداران و وکلای دادگستری انگلیسی برای دهه ها پیراهن صورتی به تن می کردند….

لباس آبی یا صورتی؟ دختر یا پسر؟
لباس آبی یا صورتی؟ دختر یا پسر؟
لباس آبی یا صورتی؟ دختر یا پسر؟

اما این قانون صورتی دخترانه و آبی پسرانه از چه زمانی آغاز شد؟

این ایده بعد از جنگ جهانی دوم در وران مدرن قوت گرفت و تا دهه هشتاد نیز گسترش یافت. تصور می شود که در آن دوران اختصاص داشتن این دو رنگ به هر جنسیت در هر کشور خاص خود آن کشور بود کما اینکه در آن دوران کشورهای آلمان و بلژیک رنگ آبی را دخترانه و صورتی را پسرانه می دانستند و فرانسه بر عکس این اصل را داشت!
اما به جهت اینکه فرانسه تاثیرگذاترین کشور در تولید و صدور مد و فشن در این دوره بود توانست فرهنگ غالب خود را به سایر کشورها صادر نماید و این امر تا به امروز جریان پیدا کند کما اینکه امروزه می بینید تمامی ما برای این دو رنگ تفکیک جنسیتی خاصی را در ذهن داریم.

لباس آبی یا صورتی؟ دختر یا پسر؟
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید