وبلاگ دیبارت

تاپستری چیست؟

تاپستری چیست؟

Fiberart یا همان هنر الیاف تعاریف زیادی دارد که تاپستری شاخه ای از آن می باشد. تاپستری اکثرا به نوعی از بافت اطلاق می شود که الیاف پودگذاری شده کاملا پس زمینه را که می تواند از تور، تخ چله و پارچه های درشت بافت باشد، را بپوشاند. این هنر که هنر بافت ایده با مواد مختلف نام دارد جنبه تزئینی داشته و بیشتر به خاطر خاصیت تصویر سازی و آزادی استفاده از طرح، نقوش، رنگ ها و پودهای متفاوت در بافت، طرفداران زیادی داشته و جهت کوسن، دیوار کوب و یا آویزهای تزئینی استفاده می گردد.
همانند اثر هنری آنچه که به هر چه زیباتر شدن این هنر کمک می کند استفاده صحیح و آگاهانه از همنشینی رنگ ها و احساس بصری بوجود آمده از الیاف بکار رفته است.
دیگر مشخصه ای که می توان در مورد بافته های تاپستری ذکر کرد سایز و ابعاد آن است. این بافته ها از سایزهای بسیار کوچک که به عنوان زیور آلات مورد استفاده قرار می گیرد تا سایزهای بسیار بزرگ که ابعاد یک دیوار باشد را در بر می گیرد تهیه می شوند.
هرچند این هنر به لحاظ اجرایی، حالت تصویری بودن، تنوع بافت، و بالاخره رنگ بسیار شبیه قالی می باشد اما در چند جنبه تفاوت های عمده آشکاری دارند.

تاپستری چیست؟
تاپستری چیست؟
تاپستری چیست؟

در ذکر مشخصات قالی می توان به استفاده از نوع خاصی از گره برای پیوند پود به تار، استفاده از نخ های محکم با رنگ های ثابت مقاوم در برابر سایش و شستشو، مد نظر بودن استحکام الیاف و بافت به دلیل استفاده بر روی زمین و زیر پا قرار گرفتن و در نهایت بافته شدن از پایین به بالا بر روی دار را می توان ذکر نمود که این موارد در بافت های تاپستری به این قرار است. استفاده از بافت های ریز تا درشت، حلقوی و تخت، تنوع مواد و متریال های مورد استفاده، داشتن مصارف تزئینی و عدم پیروی از الگوهای ترتیب خاص بر روی دار.
هر چند در نگاه اول بیشترین کاربرد این هنر با توجه به برجستگی بافت ها و استفاده از متریال های متنوع، فرش های کوچک و آویزهای تزئینی می باشد. اما به خاطر جذابیت بصری و رنگی آن، هنرمندان مختلف سعی در کاربردی کردن بیشتر این هنر نموده و با ترکیب آن با دوخت به پارچه های دیگر، از آن در کوسن، کیف های دستی بزرگ و کوچک، تکه های تزئینی در لباس، آباژور، شال های گردن و چنانچه قبلا ذکر شد با بافت های ریز و کوچک تر آن دستبند، گردنبند و آویزهای کیف تهیه نمود.

تاپستری چیست؟
تاپستری چیست؟
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید