وبلاگ دیبارت

تولد الگوهای طراحی لباس

تولد الگوهای طراحی لباس

در زمان های قدیم الگوهای خیاطی متناسب با یک فرد خاص ساخته می شد و در اصل ابتدا بر روی پارچه کار شده و بعد بر روی کاغذ انتقال پیدا می کرد به دلیل نبودن متر در آن زمان یک خیاط لباس ساز اندازه گیری های مشتری را بر روی نوار نازکی از پوست علامت زده و آن را با قطعات الگوی هر فرد نگه داری می کرد. که البته این کار به چشم خوب و تجربه چند ساله نیاز داشت.
در این دوران الگوها به دلیل اهمیتی که داشتند یا از طریق ارث خانوادگی یا از طریق استاد به شاگرد که اشتیاق و دقت شاگرد و رازدار بودن او در رسیدن این ارث بسیار موثر بود.
اولین کتاب خیاطی از قرن 16 چیزهای مورد نیاز برای برخی از لباس ها را توصیه می کرد و نمودار های ساده ای از لباس را ارائه داد که خواننده می توانست الگوها را با استفاده از این تصاویر به عنوان راهنما تهیه کند و شاید بتوان گفت از اولین کتاب و مجلات خیاطی و الگو محسوب می شود.

تولد الگوهای طراحی لباس
تولد الگوهای طراحی لباس
تولد الگوهای طراحی لباس

 یکی از اولین راهنماهای مصور توسط خوان دوآسگا در مادرید در سال 1589 منتشر شد و با شروع قرن 19 مغازه ها در لندن الگوهای خود را می فروختند.
در سال 1850 الگوهای خیاطی در دسترس عموم مردم اما اکثرا ثروتمندان قرار گرفت. در این دوران زنان آمریکایی می توانستند الگوی مورد نیاز خود را از یک لباس ساز و یا ژورنال زنانه خریداری کنند.
می توان گفت ظهور تولید انبوه الگوهای سایزبندی شده عملی و با کاربرد آسان از سال 1863 آغاز شد که این الگوها در سایزهای مختلف و در هر بسته یک اندازه خاص، برای خرید موجود بود. در سال 1876 شرکت Butterick شروع به بازاریابی الگوهای خود از طریق مجله ماهانه و فصلی خودش کرد و می توان گفت تولید و خرید و فروش الگوهای سایزبندی شده و یا در اصل درجه بندی الگو از این دوران آغاز شد.

تولد الگوهای طراحی لباس
تولد الگوهای طراحی لباس
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید