وبلاگ دیبارت

الگو ساز لباس

الگو ساز لباس

الگوسازی یک هنر است که شامل شکل دادن به یک قطعه پارچه صاف برای مطابقت با منحنی های بدن انسان و پل ارتباطی بین طراح و تولید لباس است. الگوسازی طراحی قالب برای دوخت لباس است. یک طرح معمولا از طریق الگو به لباس تبدیل می شود. درزها اساس کار طراحی الگو هستند که باعث ایجاد بعد در پارچه می شوند.
الگوساز لباس طراحی طراح را طبق روش دوخت خاص خود و زیر نظر طراح بر اساس جدول استاندارد سایز و اندازه گیری طراحی می کند. شما به عنوان یک طراح الگو باید بتوانید اندازه گیری دقیق رسم الگو و برش انواع پارچه بر اساس جنس آن و اصلاح عیوب حاصله روی پارچه را انجام دهید.
مهارت هایی همچون شناخت پارچه ها، شناخت اندام و سایز بندی نیز به کمک الگوساز می آید.

الگو ساز لباس
الگو ساز لباس
الگو ساز لباس

الگوسازی شامل 3 متد است:
طراحی الگوی اولیه
الگوسازی روی مانکن
الگوسازی روی کاغذ مسطح

طراحی الگوی اولیه

این کار با انازه گیری دقیق از روی بدن انسان یا مانکن و یا یک لباس انجام می شود اندازه دور سینه، دور کمر، دور باسن و غیره فرد روی کاغذ یادداشت شده و با رسم خطوط بر روی کاغذ الگو کشیده می شود. درافتینگ به عنوان ساخت الگوی اصلی و پایه لباس مورد استفاده قرار می گیرد.

الگو ساز لباس
الگو ساز لباس

الگوساز قطعات مسطح پارچه را به هم متصل می کند که متناسب با بر آمدگی های بدن باشد. الگوی پایه یا اولیه، مبنای الگوسازی، طراحی و متناسب بودن لباس با بدن است. الگوی پایه یا اولیه نقطه شروع طراحی یک الگوی مسطح است و طوری با بدن تطابق و تناسب دارد که حرکت اعضای بدن به راحتی انجام می شود.
الگوسازی روی مانکن
در این روش مانکن با یک پارچه پوشانده شده و الگو روی پارچه طراحی می شود و سپس به روی کاغذ منتقل می شود. در این روش مقداری فضای آزاد (اوزمان) برای راحتی حرکت اعضای بدن در نظر گرفته می شود. مزیت این روش تناسب بیشتر لباس با بدن فرد است اما ایراد این روش هزینه و زمان بیشتر نسبت به روش الگو مسطح می باشد.

الگو ساز لباس
الگو ساز لباس
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید