وبلاگ دیبارت

الیاف لباس آتش نشان

الیاف لباس آتش نشان

لایه های لباس آتشنشانی
لباس آتش نشانی از سه لایه ی مختلف تشکیل شده است. لایه بیرونی، لایه میانی (ضد رطوبت)، لایه داخلی (ضد گرما)
یک لباس آتش نشانی حرفه ای چه الیافی دارد؟
در یک لباس آتش نشانی از الیاف مصنوعی به خصوصی استفاده می شود که قابلیت اشتغال پایین تری نسبت به الیاف طبیعی دارند. لباس های مخصوص آتش نشان ها باید از موادی ساخته شود که در برابر سوختن، ذوب شدن و سوزش مقاوم باشد و در عین حال منعطف باشد.
گروه الیاف مصنوعی آرامیدها از جمله الیاف مصنوعی ضد حریق است که شامل الیاف کولار (Kelvar)، نومکس (Nomex) پی بی آی (PBI) و کاربن ایکس (Carbon-X) می شود.

الیاف لباس آتش نشان
الیاف لباس آتش نشان
الیاف لباس آتش نشان

لایه بیرونی لباس آتش نشانی
75 درصد نومکس (الیافی که در برابر خطر مستقیم آتش از پوست محافظت کرده و به صورت یک پوشش سخت با خاصیت انعطاف پذیری بالا تا زمان خنک شدن باقی می ماند و بر خلاف سایر الیاف ذوب نمی شوند.
23 درصد کولار (یک فیبر مصنوعی پلیمری است با وزن کم، استحکام بالا و عمر سایشی بالا. استحکام کششی کولار سه برابر بیشتر از فولاد و برای ساختارهای محکم، سبک و انعطاف پذیر ایده آل است.
2 درصد آنتی استاتیک (برای جلوگیری از آتش و انفجار در هنگام مقابله با آتش)
لایه میانی لباس آتش نشانی
Gore-TEX: از الیاف میکروسکوپی با قابلیت تنفسی تشکیل شده است. ویژگی های این لایه جلوگیری از ورود آب به داخل لباس و خروج آب ناشی از تعریفو گرما به بیرون از لباس می باشد. این لایه از 50 درصد متاآرامید (الیافی است که باعث تاخیر در شعله ور شدن به هنگام آتش می شود) و 50 درصد ویکوز (الیافی است مقاوم در برابر گرما و شعله آتش) تشکیل می شود.
نخ لباس آتشنشانی
نخ هایی که در لباس آتش نشانی استفاده می شود به 2 دسته زیر تقسیم می شود:
نخ از جنس Teijin Conex : 100 درصد از مواد متا آرمید تشکیل شده است. در مقابل شعله مستقیم آتش نمی سوزد و به صورت یک عایق مناسب حرارتی در هنگام آتش سوزی عمل می کند.
نخ از جنس نومکس: این نخ مقاوم در باربر شعله می باشد. تا دمای 2500 درجه سانتی گراد در باربر شعله آتش مقاومت می کند.

الیاف لباس آتش نشان
الیاف لباس آتش نشان
الیاف لباس آتش نشان
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید